Hva gjør Visibility Rule?
Når du aktiverer en Visibility Rule på et kort, bestemmer du at det kortet kun skal vises hvis et bestemt svar er valgt tidligere i undersøkelsen (spørsmålslogikk).
Dette brukes ofte når du:
vil følge opp "Annet"-svar med fritekst
ønsker å stille utdypende spørsmål til spesifikke målgrupper
kun vil vise et spørsmål dersom brukeren ikke fikk løst oppgaven sin
Slik setter du opp Visibility Rule
Gå til kortet du vil kontrollere visningen av (f.eks. et input-kort eller et nytt spørsmålskort).
Klikk på Visibility Rule.
Velg ett eller flere svaralternativer som skal trigge visningen.
Lagre.
Eksempler på bruk
Fritekst for "Annet"
Hvis brukeren velger "Annet" som svar, kan du vise et fritekstkort hvor de beskriver hva de egentlig mente.
Oppfølgingsspørsmål for spesifikke målgrupper
Har du et segmentkort med svaralternativer som "Privatperson", "Ansatt i kommunen" og "Bedrift"? Du kan bruke Visibility Rule for å stille ulike oppfølgingsspørsmål til hver gruppe.
Hvis brukeren ikke fant det de lette etter
Hvis du spør: "Fikk du gjort det du kom for?" og brukeren svarer "Nei", kan du bruke Visibility Rule til å vise et oppfølgingsspørsmål som: "Hva lette du etter?"
Rekruttering til brukertesting
Et vanlig bruksområde for Visibility Rule er rekruttering til brukertesting. Her ønsker du gjerne å først spørre om brukeren er interessert, og kun be om kontaktinfo dersom svaret er "Ja".