Gå til hovedinnhold

Discovery Survey: Opprett ny undersøkelse

Her viser vi hvordan du oppretter en Discovery Survey med vårt anbefalte oppsett.

Oppdatert over en uke siden

Hva er en Discovery Survey?

En Discovery Survey er første steg i prosessen for toppoppgaver og består typisk av fire nøkkelspørsmål som kartlegger:

  1. Brukeroppgave: Hva kom brukeren til nettsiden for å gjøre?

  2. Målgruppe: Hvem brukeren er (rolle eller segment).

  3. Resultat: Om brukeren fikk løst oppgaven sin.

  4. Tilbakemelding: Eventuelle forbedringsforslag fra brukeren.

Hovedmålsettingen er å identifisere brukeroppgavene, men det er nyttig å stille de andre tre spørsmålene også.

I analysen sorteres svarene for å finne mønster og konkretisering av brukeroppgavene. I skyra brukes Label for å lage kategorier. Resultatene presenteres gjerne i et møte med felles gjennomgang av undersøkelsen, resultater og eksempler.

Eksempel fra Bulder - les kundehistore

Det anbefales å samle minst 500 tilbakemeldinger og la undersøkelsen gå i minst fire uker. Flere svar gir mer rom for filtrering, som for eksempel å knytte svar opp mot forskjellige målgrupper eller sammenligne mobil og desktop.


Slik lager du Discovery Survey

Trinn 1: Planlegg spørsmålene i et dokument

Et tips er å skrive ut undersøkelsen i et dokument før du setter den opp i Skyra. I et planleggingsdokumentet kan man samarbeide om å definere spørsmål, ordlyden og rekkefølgen på spørsmålene. Dette gir en helhetlig oversikt, følger standardformuleringer og struktur og gjør det enklere å samarbeide med kollegaer.

Last ned planleggingsdokument
Standardformuleringer og struktur ligger i planleggingsdokumentet.

Trinn 2: Opprett undersøkelsen i Skyra

Når spørsmålene er ferdigstilt, oppretter du undersøkelsen i Skyra og legger til spørsmålskort. Velg korttypen som passer til spørsmålet. I Discovery Survey er dette gjerne Input, Segment, Completion og Message.

Slik gjør du det:

  1. Gå til Survey og velg New survey i Skyra.

  2. Gå til Edit fanen, velg add card, velg riktig korttype.

  3. Skriv inn tekstene fra planleggingsdokumentet ditt.

  4. Husk å legge til ekstra innstillinger på relevante kort.

    1. F.eks: Lås "Annet" så den alltid vises nederst på listen.

Segment

Spørsmål om målgrupper krever at det først er opprettet en mal. Deretter velges denne malen når spørsmålet lages i undersøkelsen.
Slik oppretter du segment spørsmål

Trinn 3: Test undersøkelsen

Før undersøkelsen publiseres, bruk Preview for å sikre:

  • At alle spørsmålene vises korrekt.

  • At "annet" er låst nederst i opplistingen der det er relevent.

  • At oppfølgingsspørsmål fungerer som de skal

    • "Ja" og "Nei" følges av riktig spørsmål for tilbakemelding

    • "Annet" følges av fritekst

Trinn 4: Velg innstillinger

Gå til Settings fanen i undersøkelsen og velg de innstillingene som er riktig for deg.

For eksempel:

  • Invitasjonsrate, Hvor stor andel skal se undersøkelsen?

  • Tidsforsinkelse, når skal den dukke opp?

  • Url-regler, hvilken nettside den skal vises på og spesifisering av dette.

Trinn 5: Publiser undersøkelsen

Velg innstillinger og trykk på "Publish now" når alt er klart!

Innstillinger publisering

Med innstillingene styrer du hvor ofte undersøkelsen skal vises og hvilket områder av nettsiden den skal vises på.
Se veiledning for innstillinger og publisering


Tekster til spørsmålene

Nå går vi stegvis igjennom alle spørsmålene og viser hvordan de vil se ut. Tekstene i grå boks kan kopieres inn i undersøkelsen der det passer. Dette eksempelet viser det samme som i planleggingsdokumentet.

Spørsmål 1: Brukeroppgave

Hva kom du til nettsiden for å gjøre?

Svaret ditt hjelper oss å forbedre tjenestene våre. Vennligst ikke oppgi personopplysninger.

Skriv her

  • Type: Fritekst

  • Innstilling: Minimum 3 tegn (kun på det første spørsmålet)


Spørsmål 2: Målgruppe

Hvem besøker du nettsiden som nå?

Velg det som passer best for deg

  • Type: Segment card

  • Rekkefølge: Svaralternativer gis i tilfeldig rekkefølge hvis "randomized" er på. Husk å låse Annet nederst ved å bruke "pinned".

Annet: Hvem besøker du nettsiden som nå?

Skriv her

  • Legg til input-card med dette spørsmålet

  • Add Rule > Velg Annet


Spørsmål 3: Resultat

Fikk du gjort det du kom for?

Gjør det ferdig med det du kom for, før du svarer.

  • Type: Completion card

  • Innstilling, Minimized text: Fikk du gjort det du kom for?
    (Velges under more card options)


Spørsmål 4a: Tilbakemelding

Hvis "Nei": (Fritekst kommentar)

Hva hindret deg i å gjøre det du kom for?

Unngå å skrive personlig informasjon

Skriv her

  • Type: input card

  • Add rule, Survey task completion is Failed.

Oppsett

Spørsmål 4b: Tilbakemelding

Hvis "Ja": (Fritekst kommentar)

Har du noen innspill til oss om nettsiden?

Unngå å skrive personlig informasjon

Skriv her

  • Type: input card

  • Add rule, Survey task completion is succeeded.

Oppsett


Avslutning

Tusen takk! Nå er du ferdig.

  • Type: Message


Ekstra spørsmål som kan inkluderes

Rekruttering til brukertesting

Legg til et ekstra spørsmål som spør brukerne om de er interessert i å delta i brukertesting - Les mer.

Skala med enten tall, smiley eller utsagn

  • Hvor enkelt var det å gjøre det du kom for?

  • Hvor fornøyd er du med hjelpen du fikk på nettsiden?

  • Hvor enig er du i følgende utsagn: "Det var enkelt å finne informasjon på nettsiden."

    • Enig, nøytral, ikke enig

Svarte dette på spørsmålet?