En Discovery Survey hjelper deg å forstå brukernes behov og finne mønstre i hva som er viktig for dem. Denne guiden viser deg hvordan du kan analysere og sortere svarene for å identifisere toppoppgaver og brukerutfordringer.
Dette er målet med analysen
Identifiser toppoppgaver
Sorter svarene med Labels for å få statistikk og filtrering
Identifiser hvilke kategorier som dominerer svarene
Finn eksempler på brukeroppgavene og mønster eller underoppgaver innenfor brukeroppgavene
Forstå brukerbehov, målgrupper og utfordringer
Forstå hvilke oppgaver brukerne ønsker å løse.
Finn forklaringer på hvorfor noen brukere ikke klarer å løse oppgavene sine.
Bruk filter for målgrupper og enheter for å se analysere forskjeller
Presenter svarene i et møte eller workshop
Mål toppoppgaver
Et naturlig neste steg er også å opprette en toppoppgaveundersøkelse.
Vi anbefaler å bruke en tabellvisning av svarene fra én valgt Discovery Survey.
Bruk Labels til kategorisering
Svar kan legges i en kategori ved å bruke Labels i Skyra. Labels vil også gi deg en statistikk med antall svar per label.
Opprett ny Label
Først må du opprette label med én av følgende måter.
Velg en rad > Tag > Create new label > fyll ut
Trykk Label i kolonnen > Create new label
Endre labels i Settings > Labels
Bruk Label som filter
Trykk på en Label for å se alle svar med den. I tillegg kan du velge flere labels samtidig med nedtrekksmenyen i filter > label.
Eksempel
Her brukes to labels for å se de som er markert med både brukeroppgaven transport og gitt tilbakemelding om et problem.
Tips til kategorisering
Når du skal analysere svar fra en Discovery Survey har vi disse tipsene for jobbe igjennom dataen.
Fjern støy og personinfo
Let etter mønster
Sorter svarene i kategorier
Tips: Ta notater mens som du gjør analysen.
Noter fortløpende hvilket søkeord som ble brukt for å finne kategorier, problemer som nevnes ofte, svar som kan brukes til å illustrere viktige poenger osv.
Start med brede kategorier
Det kan være lurt å begynne med brede kategorier først og snevre inn til spesifikke kategorier etterpå. I eksempelet under har vi begynte med Utdanning som kategori uten å spesifikke Labels for søknad, opptak, eksamen osv.
Fremgangsmåte for sortering
Fjern støy
Identifiser og ekskluder irrelevante svar.
Bruk søkeord for å finne støysvar og gi dem en egen label, som for eksempel "Urelevant" eller "Personinfo".
Masker personlige opplysninger i svarene for å bevare dataenes anonymitet.
Eksempler på søkeord:
Tall (0, 1, 2, 3, osv.)
Uvanlige bokstaver (X, Z, W, Q, Y)
E-post og personlige identifikatorer (@, mvh, mob)
Let etter mønstre
Se etter svar som gjentas ofte.
Sammenlign med kjente oppgaver eller hypoteser du har på forhånd.
Tips for effektive søk:
Bruk deler av et ord for å inkludere variasjoner (f.eks. "øy" for Askøy, Skøyen).
Kategoriser stedsnavn, aktiviteter, eller andre relevante mønstre med labels.
Sorter svarene
Opprett brede kategorier først, som "Jakt og fiske", og unngå små detaljerte kategorier som "fiskekort" eller "jaktkort".
Bruk labels til å organisere svarene. Eksempler på labels kan være:
Outdoor: Hike, kayaking, biking
Sted: Bergen, Oslo, Stavanger
Overnatting: Camping, hotell
Transport: Ferry, taxi, bus
Begynn med enkle sorteringer og bruk tid på å tolke komplekse svar senere.
Marker problemer
Identifiser svar som peker på utfordringer eller problemer.
Gi disse svarene spesifikke labels for å sikre at de blir fulgt opp, for eksempel "Teknisk utfordring" eller "Navigasjonsproblem".
Eksempel på sortering
Navn på Label: Outdoor
Oppgaver knyttet til planlegging av aktiviteter
Søkeord for å finne svar som passer
Hike, Hiking
Fish, Fishing
Kayak
Biking
Bade, beach
Resultat: Alle svar relatert til friluftsliv blir gitt labelen "Outdoor". Deretter kan man filtrere på dette. I tillegg gav vi label "Eksempel" for å korte ned listen til et representativt utvalg å vise i møtet. Dette gir et klart bilde av hva brukere er interessert i denne kategorien.
Navn på Label: Utdanning
Oppgaver knyttet til informasjon om utdanning i et fylke. Dette er en bred kategori for alle brukerbehov knyttet til utdanning.
Resultat: Vi ser at utdanning er en viktig oppgave og får en rekke eksempler på hva slags informasjon folk leter etter. Et naturlig neste steg vil
Hvordan håndtere uklare eller mangelfulle svar?
Når du analyserer en Discovery Survey, vil du sannsynligvis møte svar som virker uklare eller mangelfulle. Disse kan være utfordrende å kategorisere, men her er en effektiv metode for å håndtere dem:
Bruk en midlertidig label: Start med å sortere uklare svar i en egen kategori, for eksempel ved å bruke en label som «Usikker». Dette gjør det enklere å rydde opp og fokusere på de mer åpenbare svarene først.
Analyser uklare svar senere: Etter å ha kategorisert de klare svarene, kan du gå tilbake til de uklare. Disse krever ofte mer tid og kontekst for å forstå.
Se etter mønstre og kontekst: Erfaring viser at uklare svar ofte blir tydeligere når du ser på flere svar samtidig. Eksempelvis kan gjentakende ord eller fraser gi ledetråder:
En nettbutikk oppdaget at svar med fire sifre faktisk refererte til postnumre som brukerne søkte på for å finne nærmeste butikk. Oppgaven ble dermed «Butikk og åpningstid».
Det ble avdekket ved å se på url hvor svar kom fra og noen svar som både innehold fire siffer og i tillegg en kommentar om at de ikke fant butikker i sitt område.
En aktør innen reiseliv fikk svar med kun stedsnavn som først virket vage, senere forstod de at oppgaven handlet om "Ting å se og gjøre" på resisemål eller informasjon for å planlegge en konkret aktivitet, som for eksempel Trolltunga.
Det ble avdekket ved å se på url hvor svar kom fra og i tillegg en kommentarer om hvilken informasjon de forventet å finne, men ikke fant.
Videre steg: Top Task Survey
Når du har sortert og analysert svarene fra Discovery Survey, kan du gå videre til å måle toppoppgaver med en Top Task Survey. I denne undersøkelsen lar vi brukeren velge oppgaven sin fra en liste og gi tilbakemelding om denne. Kategorisering og statistikk går automatisk og svar per brukeroppgave kan leses i kontekst av brukeroppgaven i Dashboardet.
Les mer om toppoppgaver
Resultater fra Toppoppgaveundersøkelse