For å sikre at en undersøkelse ikke vises for ofte til den samme brukeren, har Skyra både en algoritme som begrenser dette og i tillegg flere innstillinger du styrer selv.
Algoritmen
Skyra har en innebygd visningsalgoritme som er en del av vårt installasjonsscript – Smart Script. Algoritmen sørger for at brukere ikke blir overeksponert for popup-undersøkelser. Selv om flere undersøkelser er aktive samtidig på de samme områdene av nettsiden, vil én og samme bruker normalt ikke se mer enn én popup i løpet av samme økt (session) og i tillegg ikke mer enn én i løpet av en 4-timersperiode på tvers av økter. Dette gjelder på tvers av undersøkelser, og bidrar til å unngå at flere undersøkelser vises rett etter hverandre.
I praksis er det likevel sjelden at en bruker ser flere undersøkelser tett etter hverandre. Dette skyldes at undersøkelser ofte er plassert på ulike deler av nettsiden og i tillegg kan ha lokale innstillinger – som invitasjonsrate – som ytterligere begrenser hvor ofte en undersøkelse vises.
Unntak:
Noen innstillinger og undersøkelsestyper kan overstyre denne begrensningen:
Popup med kortere retake/retrigger-intervall:
Undersøkelser med retake-intervall kortere enn 4 timer vil vises oftere. Dette gjelder spesielt hvis de er satt til “retake immediately” (Survey > Settings > Retake/retrigger intervall). Da vises popupen hver gang siden lastes på nytt.
Dette kan føre til at brukeren får se flere popup-undersøkelser samme dag eller i samme økt.Inline-undersøkelser:
Inline-undersøkelser påvirkes ikke av algoritmen i det hele tatt. De er plassert som faste elementer i innholdet på siden, og vises alltid – akkurat som en vanlig del av nettsiden. De regnes ikke som forstyrrende på samme måte som popup-undersøkelser, og trenger derfor ingen visningsbegrensning.
Innstillinger du styrer selv
Bruk Capture Settings for å begrense hvor ofte en undersøkelse vises.
Show to how many of visitors?
Still inn hvor mange prosent av nettsidens besøkende som skal trekkes ut til å se undersøkelsen.
Delay
Still inn hvor fort en undersøkelse skal dukke opp etter den besøkende ankommer nettsiden. Det anbefales å ha noen sekunders forsinkelse.
Retake interval
Gjelder hvis brukeren har svart på undersøkelsen.
Denne innstillingen sikrer at når en bruker har fullført undersøkelsen, vil den ikke vises igjen for samme bruker før den angitte tiden har gått.
Retrigger interval
Gjelder hvis brukeren har lukket undersøkelsen uten å svare.
Denne innstillingen sikrer at hvis en bruker lukker undersøkelsen uten å fullføre den, vil den ikke vises igjen for samme bruker før den angitte tiden har gått.
Bildet over viser et eksempel hvor dette skjer:
50% av besøkende vil se undersøkelsen.
Den dukker opp 1 sekund
Dersom brukeren svarer vil den ikke vises på ny, før 3 måneder.
Dersom brukeren avviser uten å svare vil den ikke vises på ny, før 2 uker.
Eksempel med to undersøkelser:
Dersom undersøkelse A og B vises på samme område av nettsiden, med de samme innstillingene som bildet over - så vil en bruker kunne trekkes ut til å se én av undersøkelsene. Dersom de svarer på f.eks A så vil de ikke se den igjen før om 3 mnd. Men de kan se undersøkelse B etter 4 timer.
Merk: Hvis den samme brukeren besøker nettstedet ditt fra en ny enhet eller nettleser (f.eks. først på desktop, deretter på mobil), kan undersøkelsen vises på nytt før tiden som er valgt, siden cookie ikke er på den nye enheten.
Tips for å administrere flere undersøkelser
Ha rutine hvor én person eller team har oversikt og godkjenner at en ny undersøkelse kan publiseres.
Om noen deler av nettsiden hovedsakelig skal unngå undersøkelser bør dette avklares.
Tenk igjennom hvordan en undersøkelse kan målrettes til rett målgruppe og rett innhold - f.eks med URL regler (show/hide) eller ved å vise undersøkelsen som inline (embedded) fremfor popup.
Sjekk antall aktive undersøkelser og hvor de er publisert for å unngå overlapp om mulig. Listen med undersøkelser kan grupperes etter status for enklere oversikt.