Gå til hovedinnhold

Oppstartsmøte

Her gir vi en oversikt over hva et oppstartsmøte innebærer og hva som skjer etterpå.

Oppdatert for over 6 måneder siden

Oppstartsmøte med Skyra

Et oppstartsmøte er grunnlaget for en kick-off og et videre vellykket samarbeid mellom Skyra og kundene våre. Dette møtet handler om å sikre at begge parter har en felles forståelse av mål, behov og prosesser. Her gir vi en oversikt over hva et oppstartsmøte innebærer og hva som skjer etterpå.

Slides i oppstartsmøtet
I oppstartsmøtet tar vi utgangspunkt i denne presentasjonen



Varighet og struktur

Oppstartsmøtet varer vanligvis 45–60 minutter, avhengig av spørsmål og diskusjoner underveis. Det er en strukturert gjennomgang ledet av oss i Skyra, hvor vi fokuserer på:

  1. Introduksjon og avtale – Vi introduserer samarbeidet, avtalen og eventuelle praktiske detaljer.

  2. Forståelse av kundens behov – Vi diskuterer deres arbeid, prosjekter og målsettinger for å legge vekt på det som er mest relevant for dere.

  3. Muligheter med Skyra – En rask gjennomgang av viktig funksjonalitet i Skyra. Vi viser nøkkelfunksjoner og gir tips til bruk.

  4. Toppoppgaver: Prosess og tidslinje – Vi viser prosessen for toppoppgaver og hvordan dette gjøres i Skyra.

  5. Hjelpeartikler og support – En introduksjon til ressursene vi tilbyr for å komme i gang og bistå underveis.

  6. Ansvarsfordeling – Vi klargjør hvem som gjør hva for å komme i gang. Dette baserer seg på listen "oppgaver etter oppstartsmøtet" i denne artikkelen.



Forberedelser fra kundens side

Vi ber kundene forberede seg ved å reflektere over følgende spørsmål:

  1. Hvorfor trenger dere brukerinnsikt og hva skal det brukes til?

  2. Hvilket spørsmål er viktigst for dere å få svar på?

  3. Står dere ovenfor spesifikke prosjekter eller utfordringer i arbeidet med nettsider?

  4. Har dere jobbet med brukerinnsikt før og eventuelt hvordan?
    (F.eks brukertesting, brukerundersøkelser, webanalyse)

  5. Hvilket andre verktøy bruker dere for webanalyse, brukerundersøkelser og lignende?

Dette hjelper oss med å tilpasse møtet og anbefalingene til deres situasjon.



Oppgaver etter oppstartsmøtet

Dette er vanlige oppgaver etter oppstartsmøte, rettet mot de som skal i gang med toppoppgaver! Nødvendige ressurser for disse punktene finner du i neste avsnitt.

  • Invitasjon av brukere – Skyra sender e-postinvitasjoner til én i teamet deres med innloggingsinformasjon. Deretter inviterer kunden flere brukere etter behov.
    Slik inviterer du brukere.

  • Oppsett av undersøkelse – Skyra anbefaler å starte med Discovery Survey. Bruk planleggingsdokumentet (word) for å avklare spørsmål og formuleringer. Deretter opprettes undersøkelsen i Skyra, basert på dokumentet.
    Se veiledning og last ned mal for planleggingsdokument.

  • Installasjon av script – Kunden installerer sitt javascript på nettsiden.
    Guide: Installasjon av Skyra på din nettside.

  • Oppdatering av personvernerklæring – Kunden oppdaterer sin personvernerklæring.
    Bruk gjerne vårt forslag til tekst.

  • Sjekk at databehandleravtalen er signert
    Eventuelt last ned vår standardavtale her.

  • Publiser undersøkelsen - Kunden "trykker på knappen" og starter undersøkelsen. Discovery Survey samler minst 500 svar over minst 4 uker. Om nettsiden har nok trafikk er det fint å samle i overkant av 1000 svar for flere nyanser i resultatene.
    Slik publiserer du en undersøkelse

  • Vi kan ta et nytt statusmøte om 4-6 uker hvor vi ser på resultater og planlegger toppoppgaveundersøkelsen. Varighet 1 time. Kunden tar kontakt med sin kontaktperson eller på [email protected].

GDPR tips

  1. Bruk GDPR-sjekklisten for å se at alt er på plass.

  2. Bli kjent med funksjonalitet knyttet til GDPR (f.eks sletting/maskering)


Tidslinje

For eksempel kan en typisk tidslinje se slik ut:

  • Uke 1: Fullføre to-do-listen fra oppstartsmøtet.

  • Uke 2: Publiser Discovery Survey.

  • Uke 6: Resultatmøte og planlegging av toppoppgaveundersøkelse.



Ressurser

Support

Har du behov for hjelp kan du ta kontakt med din kontaktperson i Skyra eller kontakte oss på [email protected]


Videre samarbeid kan være

Ta kontakt hvis du vil vi skal bistå med:

  • Utvidelse av bruk til flere nettsider eller avdelinger.

  • Ta i bruk ny funksjonalitet

  • Opplæring av nye brukere

  • Analyse av data og forbedring av undersøkelser.

  • Integrasjoner, som for eksempel Power BI.

Vi oppfordrer kundene til å ta kontakt når som helst for å diskutere nye muligheter eller spørsmål.

Få eksperthjelp av en samarbeidspartner
Sjekk ut innsiktspartner.no som kan gi bistand og kurs innen brukerinnsikt.

Svarte dette på spørsmålet?