Denne sjekklisten hjelper deg med å planlegge og gjennomføre brukertesting. I tillegg gir den oversikt over hva som må være på plass for å overholde krav til GDPR.
1. Før oppstart
A. Planlegging
Definer formålet med rekrutteringen
Hva er målet med brukertesten? (moderert/umoderert-brukertest eller intervju?)
Hvilke brukergrupper ønsker dere å rekruttere?
Hvilke spørsmål skal stilles for å kvalifisere deltakere?
Beslutt hvor og hvordan brukere skal rekrutteres
Skal det være via en pop-up på nettsiden eller et inline-skjema?
Skal rekruttering være åpen eller basert på spesifikke målgrupper?
Skal rekruttering skje på spesifikke områder av nettsiden?
Avklar hvordan deltagere skal følges opp
Gjør klar en e-post mal som sendes til deltagerne som ønsker å delta.
A. Personvern og informasjon
Sett opp slettetid for rekrutterte kontakter i Skyra
Skyra gir et varsling etter angitt tidsfrist (f.eks. 365 dager) for å sikre sletting av utdaterte kontaktlister. Antall dager stilles inn under Settings i sidemenyen > Recruitment leads keep days"
Opprett personvernerklæring for brukertesting
Vi anbefaler å opprette en dedikert side for personvernerklæringen på deres nettsted. Se forslag.
Det skal lenkes dit fra "Les personvernerklæringen" i rekrutteringsundersøkelsen.
Sett opp en e-post for henvendelser om sletting
Opprett en virksomhets-e-postadresse hvor deltakere kan henvende seg for å få sine data slettet. For eksempel [email protected], eller bruk en eksisterende e-post som er egnet for dette.
Sjekk e-posten jevnlig for rask håndtering av forespørsler.
2. Gjennomføring av brukertesting
Sikre en trygg og profesjonell testopplevelse
Unngå å samle sensitiv informasjon under brukertesten.
Informer testdeltakere om at de kan avslutte testen når som helst uten begrunnelse.
Bruk en mal som sikrer at all relevant informasjon gis ved oppstart.
Hensikten med testen
Hva deltakeren skal gjøre
Tidsbruk og omfang
Personvern og samtykke
Tekniske krav (om relevant)
Forventninger til kommunikasjon
Eventuelle spørsmål før oppstart
Ta gode notater
Noter hva brukeren faktisk gjør, ikke hva du tror de mener.
Skriv ned direkte sitater
Noter nøkkelfunn om hva som gikk galt og hva som fungerte godt
Ha hypoteser klare på forhånd, dersom du vil teste spesifikke antakelser (f.eks. "De fleste overser hjelpeteksten"). I testen noteres om de bekreftes eller avkreftes.
Bruk enkle stikkord og korte setninger, så notatene konsise og lett forståelige.
3. Etter brukertesten
Sletting av data
Sørg for at eventuelle notater og opptak fra testen behandles i samsvar med personvernkrav.
Unngå å dele rådata med personopplysninger internt eller eksternt.
Husk å slette de rekrutterte fra kontaktlisten i henhold til tidsfristen du har kommunisert med brukeren og/eller senest etter 12 månede.