Denne artikkelen gir praktiske råd og beste praksis for å analysere og bearbeide svar fra en toppoppgaveundersøkelse. Målet er å strukturere data på en måte som gir verdi i analyser og presentasjoner.
Hvilke spørsmål gir toppoppgaveanalyse svar på?
En tydelig problemstilling hjelper deg med å fokusere på de viktigste tallene og resultatene:
Hva er brukernes toppoppgaver og målgrupper?
Klarer brukerne å løse oppgavene sine? Hva fungerer, og hva kan forbedres?
Er det behov for redesign av nettsiden eller hva skal prioriteres?
De store problemstillingene kan konkretiseres i følgende underpunkter. Punktene kan brukes som temaer å belyse i en presentasjon.
Brukeroppgaver
Hva er brukernes oppgaver?
Hva er de viktigste oppgavene - Toppoppgavene?
Hva er de minst viktige oppgavene - Mikrooppgavene?
Hva er årsaker til at brukere mislykkes med å fullføre sin oppgave?
Hvilke oppgaver er koblet sammen
Hva er kostnadsdrivende og inntektsdrivende?
Målgrupper
Hvem er brukerne?
Har ulike segmenter forskjellige suksessrater?
Har segmenter forskjellige behov (toppoppgaver)?
Sesongvariasjoner
Hvordan varierer etterspørselen etter oppgaver over tid?
Varierer oppgavenes innhold og behov?
Hvordan endres ytelsen på oppgaver og brukersegmenter over tid?
Brukertilfredshet
Hvor mange mislykkes med en oppgave (antall)?
Hva er fullføringsgraden (KPI) for en oppgave?
Hvor lett er det å løse oppgaven (brukervennlighet)?
Hvordan presterer nettstedet eller oppgaven sammenlignet med bransjen?
Ved å bruke disse spørsmålene som utgangspunkt, kan du fokusere analysen og hvilken data du dykker ned i.
Tips
Les kundehistorier for å se hvordan andre har brukt resultatene fra toppoppgavemåling
To måter å bruke resultatene
For å få mest mulig verdi ut av dataene kan du jobbe med løpende analyse og workshop-format:
Løpende analyse: Produktteam eller webredaktører kan bruke dataene til kontinuerlige forbedringer. Sjekk jevnlig innom som en kilde til innsikt.
Workshop-format: Presenter data til ledelsen for strategiske beslutninger. Dette kan være halvårlige gjennomganger eller før og etter en lansering.
Tips til analyse i Skyra
1. Rydd opp i «Annet»
Mange svar havner ofte i kategorien «Annet». Du kan rydde opp i Annet ved å flytte de til relevante oppgaver. Da oppdateres statistikk om toppoppgaver (demand) og svartråden kan leses i kontekst av riktig oppgave.
Slik bytter du toppoppgave
Her er noen tips for å håndtere annet:
Flytt til eksisterende oppgaver (Task): Dersom et svar åpenbart hører hjemme i en allerede definert kategori, kan det flyttes til riktig toppoppgave.
Opprett ny oppgave: Hvis du ser mange like svar i «Annet» som ikke passer inn i eksisterende kategorier, vurder å opprette en ny toppoppgave og flytt de dit.
Bruk labels for struktur: For svar som fortsatt ikke passer i en spesifikk oppgave, kan du bruke labels for enklere å holde oversikt. Se forslag under.
2. Bruk av labels
Labels kan bidra til å strukturere data og lettere finne tilbake til spesifikke tilbakemeldinger. Her er noen forslag til hvordan labels kan brukes:
Problem: For kommentarer som beskriver problemer brukerne opplever.
Brukertest: For tilbakemeldinger som bør tas videre til brukertesting.
Et konkret issue: For å samle gjentakende problemer, som for eksempel «klarer ikke logge inn» eller «problemer med søk».
Klarspråk: For svar som påpeker uklar eller vanskelig forståelig tekst.
Diskusjonspunkt: For tilbakemeldinger som bør tas opp i kommende møter.
3. Bruk av filter
Filter kan gi verdifull innsikt:
Målgrupper: Se om ulike målgrupper har forskjellige toppoppgaver.
Løsningsgrad: Analyser om løsningsgraden varierer mellom målgrupper eller enheter (desktop vs. mobil).
Enhetsfordeling: Sammenlign data fra desktop og mobil for å identifisere forskjeller i oppgaveløsning.
4. Dashboard og views
I Skyra finnes flere nyttige visninger for analyse og presentasjon:
Top Tasks: Gir en oversikt over de viktigste oppgavene, nøkkeltall og mulighet for å klikke inn på en oppgaveside for å se resultater for den spesifikkeoppgaven.
Nivå 1 og 2: Dersom undersøkelsen er satt opp med nivå 1 og 2 kan du velge hvilket nivå listen skal vise. Nivå 1 vil fokusere på de bredere kategoriene og vise tall (etterspørsel og løsningsgrad) som summerer opp de underliggende oppgavene.
Survey Report: Viser svar på hvert spørsmål på en oversiktlig måte.
Responses: Viser en detaljert oversikt i tabell over hvert svar organisert i tråder. Hver rad viser alle svar fra én bruker.
Du kan også eksportere svar fra en undersøkelse som CSV-fil og analysere videre i Excel eller Sheets.
Lær mer om toppoppgaver
Gerry McGovern har utviklet toppoppgave-metodikken. Den tradisjonelle metoden er prosjektbasert og kan inkludere opptil 200 timer for å kartlegge og rapportere toppoppgaver. Skyra automatiserer mye av arbeidet og rapportering gjøres kontinuerlig, fremfor prosjektbasert.
For å lære mer finnes mange artikler på internett. I tillegg har Gerry mye undervisning på Youtube, de begynner å bli noen år gamle men er like relevante i dag.
Her er et eksempel fra Youtube:
https://youtu.be/cdpMiMc1ErQ?si=NsgDQRlDykoHJEOY