Teams er en effektiv måte å administrere mange brukere og hvilket undersøkelser de skal ta tilgang til. Ved å legge brukere i et team kan gis felles tilgang til utvalgte undersøkelser på en enkel måte. Innad i et team kan medlemmene ha forskjellige rettigheter til å se eller redigere undersøkelsene.
Hva blir styrt av Teams-funksjonaliteten?
Teams er en effektiv måte å administrere rettigheter til mange brukere.
Det gis rettigheter både på undersøkelses-nivå
og på medlems-nivå
.
Undersøkelser kan legges til i et team med rettighetene:
View
ellerEdit
.Medlemmer kan legges til i et team med rettighetene:
Viewer
,Curator
,Editor
ellerAdmin
Teams kan gis tilgang til å opprette, redigere og slette
labels
,top tasks
,segments
oglikert scales
Tilgang til undersøkelser
Undersøkelser kan legges til i et team med rettighetene: View eller Edit.
Hvis et team har tilgang til en undersøkelse vil alle medlemmer i teamet få tilgang. Tilsvarende vil ingen medlemmer ha tilgang til det teamet ikke har tilgang til. Et team kan ha tilgangsnivå View for noen undersøkelser og Edit for andre undersøkelser. En brukers rettigheter til en undersøkelse er det høyeste tilgangsnivået teamet har til undersøkelsen.
Eksempel:
Et teamet har tilgang til 2 av 10 eksisterende undersøkelser i Skyra kontoen.
På undersøkelse-1 har teamet View-rettighet.
På undersøkelse-2 har teamet Edit-rettighet.
På undersøkelse-1 er hele teamet begrenset til View-rettighet.
På undersøkelse-2 kan medlemmene gis enten View, Curator eller Editor rettighet.
Tilgang til å redigere labels, top tasks, segments og likert scales
Medlemmer som ikke er admin eller i et team med disse tilgangene kan ikke opprette de nevnte ressursene. De kan derimot benytte de i en undersøkelse i form av Segment Card f.eks.
Siden disse byggeklossene deles på tvers av alle teams og undersøkelser på din konto så gjør dette at du kan detaljstyre hvem som får administrere dette hvis du ønsker det.
Medlems-rettigheter
Medlemmer kan legges til i et team med rettighetene: Viewer, Curator, Editor eller Admin
Medlemmer kan gis følgende rettigheter til undersøkelsene teamet har tilgang til:
View: Rettighet til å lese undersøkelsen
Curator: Rettighet til å modifisere resultatene. For eksempel å legge til labels, maskere tekst, slette svar og bytte toppoppgave til svaret (re-assign task)
Editor: Rettighet til å endre oppsettet og innstillingene til undersøkelsen.
Admin: Kan i tillegg invitere nye brukere i teamet.
Hvilken data vil et Team få tilgang til?
Et team kan gis tilgangsnivå som er enten View
eller Edit
. Alle medlemmer i teamet vil få det samme tilgangsnivået som teamet har, til de undersøkelsene det er gitt tilgang til.
Et team kan ha tilgangsnivå View for noen undersøkelser og Edit for andre undersøkelser.
En brukers rettigheter til en undersøkelse er det høyeste tilgangsnivået av brukerens teams.
Dersom et medlem som i utgangspunktet var
View
, men legges til i et team medEdit
, vil medlemmet få Edit-rettighet på alt dette teamet har tilgang til.
Denne tabellen oppsummerer hva resultatet av kombinasjonene blir:
Undersøkelses-rettighet | Medlems-rettighet | Resultat |
View/Edit | Viewer | Kan kun se resultatet fra undersøkelsen |
View | Curator/Editor/Admin | Kan se resultater og modifisere svar: Legge til labels, redacte tekst, slette svar og re-assigne top task for svaret. |
Edit | Editor/Admin | Kan også redigere selve undersøkelsen |
| Admin | Kan også redigere brukere i teamet |
Admin-brukere
Medlemmer som har tilgangsnivå Admin beholder rettigheter knyttet til alt utenfor undersøkelser, som f.eks å invitere nye medlemmer.
Sette opp teams
Straks det første teamet er opprettet så mister alle eksisterende brukere tilgang til alle undersøkelser - foruten eksisterende brukere med admin-rolle.
Undersøkelser må deretter knyttes til et eller flere teams.
Brukere må deretter legges inn i et eller flere teams for tilgang til alt teamet har tilgang til.
Admin brukere har tilgang til alle undersøkelser alltid.
Gå til Settings → Teams
for å sette opp teams. Velg så Create team
for å lage ditt første team.
Skriv så inn navnet på teamet ditt, f.eks Redaktører
og velg eventuelt hvilke byggeklosse teamet skal få lov til å styre.
Du blir automatisk lagt til som Admin når du oppretter teamet.
Her kan du legge til nye brukere og nye undersøkelser (som du har tilgang til). Vanligvis vil en organisasjons-admin sette opp teams da organisasjon-admin har tilgang til alle undersøkelser uavhengig av teams.
Se hvem som har tilgang til undersøkelse
Hvis du har teams så kan du nå se hvilke teams og admins som har tilgang til en undersøkelse ved å gå på Access
på en survey:
Kun Pro- og Enterprise-lisenser kan bruke teams
Kun Pro- og Enterprise-lisenser kan bruke teams. Lisenstypen angir hvor mange teams din organisasjon kan maksimalt opprette.
Basic | Ikke tilgang til teams |
Pro | 5 teams maks |
Enterprise | 25 teams maks |