Gå til hovedinnhold

Eksportere svar fra undersøkelser

Last ned svar og rådata som CSV-fil og bruk det videre i f.eks Excel, Google Sheets eller andre verktøy.

Oppdatert for over 7 måneder siden

Med Skyra kan du enkelt eksportere svar fra undersøkelsene dine til en CSV-fil. Denne eksporten gir deg tilgang til alle svarene fra undersøkelsen i rådataformat, noe som gir deg fleksibilitet til å analysere dataene videre i Excel, Google Sheets eller andre verktøy.

Data som er inkludert i eksporten


Eksporten inneholder følgende informasjon:

  • Opprettet tidspunkt (Created at): Tidspunktet da svaret ble sendt inn.

  • Besøks-ID (Visitor ID): En unik identifikator for respondenten.

  • Sesjons-ID (Session ID): En unik identifikator for respondentens sesjon.

  • Enhet (Device): Hvilken type enhet som ble brukt.

  • Etiketter (Labels): Eventuelle etiketter knyttet til svaret.

  • URL: Nettadressen der svaret ble gitt.

  • Spørsmål og svar: Alle spørsmål i undersøkelsen sammen med respondentens svar.

Tabellen

Når du importerer CSV-filen til et regneark vil dataen ha følgende struktur i tabellen:

  • Kolonner viser datatype eller spørsmålet i undersøkelsen

  • Rader viser svar og data gitt fra en respondent.

Slik eksporterer du svar


Alternativ 1: Survey Page

  1. Gå til Surveys > Klikk på navnet til undersøkelsen du vil eksportere svar fra.

  2. Velg Responses as CSV som vises øverst til høyre når du er inne i undersøkelsen.

  3. Filen lastes ned og er klar til bruk i Excel eller andre analyseverktøy.

Alternativ 2: Survey List

  1. Gå til Surveys > Finn undersøkelsen du vil eksportere svar fra

  2. Klikk på de tre prikkene (...) ved siden av undersøkelsen.

  3. Velg Eksporter responses (CSV).

  4. Filen lastes ned og er klar til bruk i Excel eller andre analyseverktøy.

Hvordan importere CSV til Google Sheets eller Excel


For å arbeide videre med dataene dine, kan du importere CSV-filen til Google Sheets eller Excel:

Google Sheets

  1. Åpne Google Sheets og velg File > Import.

  2. Velg CSV-filen du lastet ned

  3. Velg innstillinger for import, som hvordan data skal separeres (f.eks. kommaseparert).

  4. Klikk Import data for å se svarene dine i Google Sheets.

Excel

  1. Åpne Excel og velg Fil > Åpne.

  2. Naviger til der CSV-filen er lagret, og velg den.

  3. Excel vil automatisk importere dataene, men du kan justere innstillinger for tekst til kolonner om det er nødvendig.

  4. Dataene dine er nå tilgjengelige for analyse i Excel.

Tips: Tilpass tabellen for å fokusere på relevant data.

  • Fjern urelevante kolonner. Ofte kan både visitorID og sessionID slettes.

  • Gjør data mer lesbart med "Wrap"-funksjonen så tekst ikke brytes, men holdes innenfor en celle.

  • Gjør dato-format (createdAt) mer lesbart ved å skrives som dag-måned, uten tidspunkt.

  • Legg til filter for å kunne sortere listen i ønsket rekkefølge eller skjule urelevante rader.

Filter gir følgende valg i Google Sheets

Eksempler: Bruk av eksporterte data


Når du har lastet ned CSV-filen, kan du åpne den i Excel, Google Sheets eller lignende verktøy. Her er noen forslag til hva du kan gjøre:

  • Sortere data: Sorter alfabetisk eller kronologisk for å få en nyttig struktur i oversikten.

  • Filtrere data: Bruk filter for å se kun svar som matcher et kriterie som f.eks søkeord, navn på toppoppgave, segment, tidsperiode osv.

  • Visualisere data: Lag diagrammer og grafer for å presentere resultatene på en oversiktlig måte.

Svarte dette på spørsmålet?